Leensjop
Business / Financial Services

Online boekhouden, hoe werkt het?

De boekhouding is niet het leukste tijdsbesteding voor ondernemers en mkb’ers. Maar het is belangrijk dat het zorgvuldig bijgehouden wordt. Vaak ben je als zzp’er nog niet zo heel veel tijd kwijt aan het bijhouden van de administratie. Alleen dermat je bedrijf groeit wordt alleen maar moeilijker en meer werk. Wellicht ben je nu op het moment gekomen, dat je de boekhouding liever uitbesteed. Voor het uitbesteden van de boekhouding voor zakelijke dienstverlening – Doomen & Quist. Maar er zijn ook nog andere mogelijkheden zoals het aanschaffen van een online boekhoudprogramma.

Online boekhouden

Dit maakt het leven van veel zzp’ers en mkb’ers zoveel beter en gemakkelijker. Door een goed online boekhoudprogramma te gebruiken, ben je soms 80% minder tijd kwijt met het bijhouden van de administratie, omdat dit programma, alle berekeningen voor je uitvoert.

investeren in online boekhouden

Boekhouden uitbesteden is niet gratis en dat zelfde geldt voor online boekhouden. Maar nu je weet dat boekhouden via online software 80% minder tijd kost, ben je vast bereid hierin te investeren.

Hoe werkt online boekhouden?

Het online boekhouden wordt meestal gedaan in een aantal stappen gedaan. Om te beginnen met het invoeren van de verkoop- en inkoopfacturen en bonnetjes. Online betalen zijn het makkelijkst vooral via IDEAL. Zeker wanneer je zzp’er of mkb’er bent. Dit is makkelijk, wanneer de de link van IDEAL op de facturen bijvoegt.

De volgende stap is het invullen van de btw-aangifte. Geen zorgen dat duurt maar 5 minuten. Heb je dat gedaan? Dan is het invullen van de jaaraangifte helemaal niet moeilijk, omdat je alles al op een rijtje hebt staan in je boekhoudsoftware.

Tevens is het maken van een winst- en verliesrekening ook zo gedaan. Dit is een belangrijke stap, omdat je meteen weten hoe je bedrijf er financieel voorstaat. Zeker wanneer je erg ambitieus bent, weet je meteen hoeveel geld er opnieuw geïnvesteerd kan worden, want dat staat ook op de winst- en verliesrekening.

De laatste stap is de winst-analyse. Veel mkb’ers en zzp’ers denken dat ze het bijhouden van de administratie en de jaarlijkse belastingaangifte voor de belastingdienst doen, maar dit geeft ook een reëel beeld over hoe jouw organisatie er zelf voorstaat en dat is natuurlijk het belangrijkste. Je moet zelf inzien, hoe jouw organisatie ervoor staat om je volgende stappen te kunnen bepalen. Met een winst-analyse wordt er rekening gehouden met de slechtere tijden zoals crisis. Je wilt natuurlijk niet meteen failliet gaan door een crisis.