Leensjop
Zakelijke dienstverlening

Administratie uitbesteden en eigen mappen aanmaken

Bedrijven die de administratie uitbesteden bewaren de administratie in verreweg de meeste gevallen gewoon zelf. Hiervoor is het uiteraard nodig om de juiste mappen aan te maken, ongeacht of dit digitaal of op papier gebeurt. Belangrijk om te weten is wel dat u verplicht bent om in elk geval een digitale administratie te hebben, tenzij u een zeer kleine administratie heeft. Het is toegestaan om de administratie zowel op papier als digitaal te hebben, maar enkel op papier is niet meer toegestaan.

Welke mappen dient u aan te maken?

Of u nu de administratie digitaal bewaart of op papier, het is altijd belangrijk om ervoor te zorgen dat u de juiste mappen aanmaakt. Wanneer u een belastingcontrole krijgt, dan moet de administratie compleet en duidelijk zijn, zodat het door de controleur binnen redelijke termijn door te nemen is. Wij geven u graag een overzicht van de mappen die u aan dient te maken, ook wanneer u kiest voor het uitbesteden van de administratie.

Administratie uitbesteden of zelf verzorgen: deze mappen heeft u nodig

Om uw administratie compleet en overzichtelijk te houden heeft u de volgende mappen nodig:

  • Verkopen: deze map bevat alle uitgaande facturen
  • Inkopen: deze map bevat alle binnenkomende facturen
  • Fiscaal: deze map bevat alle informatie met betrekking tot belastingen, waaronder uw aangiften en aanslagen
  • Bonnen: deze map bevat uw bankafschriften en (kassa)bonnen
  • Documenten: deze map bevat alle overige documenten die relevant zijn voor uw administratie

Wat heeft uw bedrijf precies nodig?

De administratie van een eenmanszaak ziet er vanzelfsprekend anders uit dan de administratie van een bedrijf met 100 personeelsleden. Dit betekent ook dat de mappen anders (kunnen) zijn. Gaat u de administratie uitbesteden aan een ervaren administratiekantoor, zoals Valk Administraties, dan is het altijd verstandig om advies in te winnen bij dit kantoor over wat u wel en niet bij dient te houden. Vervolgens is het uiteraard belangrijk om de administratie te bewaren voor de wettelijke termijn van 7 jaren.

https://valkadministraties.nl